:: دوره 26، شماره 3 - ( 6-1396 ) ::
جلد 26 شماره 3 صفحات 127-119 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مولفه های موثر بر مصرف ماهی تازه در ایران
سامان ضیایی1 ، خدیجه ثمره هاشمی 1، سید امجد ثمره هاشمی2
1- دانشگاه زابل
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (4354 مشاهده)

 

تحقیق حاضر عوامل موثر بر مصرف ماهی تازه در ایران را بررسی نموده است. اطلاعات مورد استفاده، شامل داده­های هزینه و درآمد 38252 خانوار شهری و روستایی می­باشد که در سال 1394 توسط مرکز آمار ایران جمع­آوری شده است. با توجه به ماهیت داده­ها، ابتدا از بین مدل­های توبیت، هکمن و دابل هاردل براساس آزمون­های نسبت راستنمایی و وونگ همچنین علامت ضرایب و معناداری آن­ها، مدل دابل هاردل به عنوان مدل مناسب انتخاب گردید. نتایج نشان داد متغیرهای سن و تحصیلات سرپرست، وضعیت درآمدی و جنسیت سرپرست، منطقه زندگی و نزدیکی به دریا تاثیر مثبت و معناداری در مشارکت (تصمیم به مصرف ماهی تازه) دارد و سن سرپرست، تحصیلات سرپرست و همسر، بعد خانوار، درآمد ماهانه خانوار و شاخص قیمت گوشت قرمز و مرغ تاثیر مثبت و قیمت ماهی تاثیر منفی و معناداری بر میزان مصرف ماهی دارد. از اینرو افزایش آگاهی و گسترش مراکز دسترسی می­تواند در افزایش مصرف موثر باشد

واژه‌های کلیدی: ماهی تازه، مدل دابل هاردل، مصرف، ایران
متن کامل [PDF 742 kb]   (1674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد شيلاتي
دریافت: 1395/10/9 | پذیرش: 1396/8/6 | انتشار: 1396/8/6



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 3 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها