[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: کسب رتبه نشریه برجسته
..
موسسه تحقیقات شیلات ایران

AWT IMAGE

..
پایگاه‌های نمایه کننده
بانک نشریات کشور (مگیران) 
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی (SID)
سیویلیکا



 logo
https://www.stomaeduj.com/wp-content/uploads/2019/12/publons.png
Cabi
scholar.google





..
Journal DOI

AWT IMAGE
10.18869/acadpub.isfj

..
:: دوره 28، شماره 6 - ( 12-1398 ) ::
جلد 28 شماره 6 صفحات 46-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشور
سهیل ریحانی پول1 ، علیرضا عالیشاهی1 ، افشین عادلی* 1، عباس نرگسیان2 ، سید مهدی اجاق1
1- گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
2- گروه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2806 مشاهده)
برنامه ­ریزی برای افزایش سرانه‌ مصرف میگو در کشور، مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، بدون بررسی رفتار مصرف­ کنندگان و شناخت نیازها، علاقه و سلیقه‌های آن­ها میسر نخواهد بود. هدف از تحقیق حاضر نیز ارزیابی اولویت­های مصرف­ کنندگان میگو و موانع مصرف آن­­ها در کشور است. جامعه‌ی آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه ­گیری تصادفی 10 شهر انتخاب و تعداد 1000 پرسش­نامه متناسب با جمعیت شهرهای موردنظر تکمیل شد. اطلاعات پرسش­نامه به نرم ­افزار 20 SPSS منتقل و رتبه ­بندی شاخص‌های مورد نظر، به وسیله آزمون فریدمن مشخص گردید. نتایج نشان داد که سه اولویت نخست مصرف­ کنندگان برای خرید و مصرف میگو، کیفیت، بسته ­بندی و سوابق تجربی است. ترتیب سایر اولویت­ها به صورت باورهای مثبت و منفی، نوع عرضه و فرآوری، قیمت، دسترسی، راحتی پخت، درآمد مصرف­ کننده و زمان مصرف تعیین شد. اولویت اول جامعه مصرف در مورد شاخص­های کیفیت، بسته­ بندی، باورهای مثبت و منفی و انواع عرضه و فرآوری، به ترتیب بو، نام تجاری، آلودگی (بهداشت) و میگوی سوخاری (بسته ­بندی) بود. بررسی موانع مصرف این محصول در کشور نشان داد که گران­بودن میگو، بوی آن و عدم تناسب قیمت با درآمد افراد به ترتیب سه مانع نخست خرید و مصرف این آبزی در ایران هستند. در این تحقیق، سرانه مصرف برای جامعه آماری 98/5 و برای جامعه مصرف 487 گرم محاسبه شد.  با توجه به نتایج، دست­ اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور افزایش سرانه مصرف این آبزی، باید فعالیت­های خود را پیرامون شاخص­های کیفی، بسته­ بندی و قیمت تمام­ شده محصول متمرکز سازند.
واژه‌های کلیدی: میگو، کیفیت، بسته‌‌بندی، سوابق تجربی، رفتار مصرف‌‌کننده
متن کامل [PDF 604 kb]   (752 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتي
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/8/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reyhani poul S, Alishahi A, Adeli A, Nargesian A, Ojaq S M. Study of behavior, priorities and barriers of shrimp consumers in Iran. isfj 2020; 28 (6) :35-46
URL: http://isfj.ir/article-1-2266-fa.html

ریحانی پول سهیل، عالیشاهی علیرضا، عادلی افشین، نرگسیان عباس، اجاق سید مهدی. مطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشور. مجله علمي شيلات ايران. 1398; 28 (6) :35-46

URL: http://isfj.ir/article-1-2266-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 6 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها

با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645