[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: کسب رتبه نشریه برجسته
..
موسسه تحقیقات شیلات ایران

AWT IMAGE

..
پایگاه‌های نمایه کننده
بانک نشریات کشور (مگیران) 
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی (SID)
سیویلیکا



 logo
https://www.stomaeduj.com/wp-content/uploads/2019/12/publons.png
Cabi
scholar.google





..
Journal DOI

AWT IMAGE
10.18869/acadpub.isfj

..
:: دوره 29، شماره 4 - ( 8-1399 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 22-11 برگشت به فهرست نسخه ها
مقاله علمی-پژوهشی:ارزیابی و مقایسه مدل مفهومی رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه جغرافیایی کشور
سهیل ریحانی پول1 ، علیرضا عالیشاهی* 1، افشین عادلی1
1- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (2128 مشاهده)
افزایش سرانه مصرف میگو در کشور، نیازمند بررسی رفتار مصرف‌‌کنندگان است تا از این طریق محصولی مطابق علایق جامعه مصرف تولید و موانع مصرف رفع گردد. از آنجایی که رفتار مصرف‌‌کنندگان یک نوع ماده غذایی (میگو) ممکن است در مناطق مختلف متفاوت باشد، ارزیابی این تفاوت به ارائه راهکارهایی مرتبط با افزایش سرانه کمک می‌‌کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه جغرافیایی کشور یعنی نواحی ساحلی، مرکزی و کوهستانی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات این تحقیق، پرسش‌‌نامه (تکمیل‌‌شده در نیمه دوم سال 97) و روش تجزیه و تحلیل آماری، مدل‌‌سازی معادلات ساختاری (لیزرل) بود. یافته‌‌ها نشان داد در نواحی ساحلی بر خلاف نواحی مرکزی و کوهستانی، راحتی طبخ میگو و بسته‌‌بندی بر نگرش افراد و همچنین فاکتور دسترسی بر سازه کنترل رفتار اثر معنی‌‌داری ندارد. در ادامه مشخص شد در نواحی مرکزی و کوهستانی بر خلاف نواحی ساحلی، زمان و مکان مصرف بر سازه کنترل رفتار موثر نیست. مطابق نتایج در نواحی ساحلی و کوهستانی مهم‌‌ترین متغیر موثر بر نگرش افراد، کیفیت میگو بود اما در نواحی مرکزی متغیر بسته‌‌بندی جایگزین کیفیت شد. در مناطق ساحلی و مرکزی اثر قیمت بر کنترل رفتار نسبت به سایر فاکتورها برجسته‌‌تر بود اما در نواحی کوهستانی، دسترسی موثرترین عامل بر سازه کنترل رفتار ثبت شد. طبق یافته‌‌ها، در هر سه منطقه فاکتورهای نوع عرضه و فراوری و همچنین درآمد خانوار به صورت مثبت و معنی‌‌داری بترتیب بر سازه‌‌های نگرش و کنترل رفتار موثر بودند. بنابراین با توجه به تفاوت در رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه، دست‌‌اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور ارتقاء سرانه مصرف، باید سیاست‌‌هایی راهبردی متناسب با بازارهای هدف هر ناحیه اتخاذ نمایند.
واژه‌های کلیدی: میگو، رفتار مصرف‌‌کنندگان، کیفیت، بسته‌‌بندی، قیمت
متن کامل [PDF 645 kb]   (541 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد شيلاتي
دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reyhani poul S, Alishahi A, Adeli A. Evaluation and comparison of conceptual model of shrimp consumers’ behavior in geographical triple regions of Iran. isfj 2020; 29 (4) :11-22
URL: http://isfj.ir/article-1-2366-fa.html

ریحانی پول سهیل، عالیشاهی علیرضا، عادلی افشین. مقاله علمی-پژوهشی:ارزیابی و مقایسه مدل مفهومی رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه جغرافیایی کشور. مجله علمي شيلات ايران. 1399; 29 (4) :11-22

URL: http://isfj.ir/article-1-2366-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 4 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها

با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645