:: دوره 31، شماره 3 - ( 6-1401 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 58-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مقاله علمی – پژوهشی:‌ تحلیل راهبردی توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای حوزه ماهیان گرم‌آبی
شهرام دادگر* 1، امید جمشیدی2 ، حسن علیپور3 ، محمود بهمنی1 ، سید داود حاجی میررحیمی4 ، همایون حسین زاده صحافی1 ، محمود حافظیه1 ، ندا علیزاده3 ، رضا نهاوندی5
1- 1- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
2- 2- گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
3- 3- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
4- 4- مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
5- 5- موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده:   (584 مشاهده)
هدف این پژوهش کاربردی، شناسایی و ارائه راهکارهای توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا حوزه ماهیان گرم‌آبی بود که با روش آمیخته (کیفی+کمی) انجام پذیرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان صاحب نظر بود که به روش نمونه‌‌گیری گلوله برفی انتخاب و تا نقطه اشباع نظری داده‌‌ها از آنها جمع‌‌آوری شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری متشکل از کارشناسان و صاحبنظران حوزه شیلاتی و کارآفرینی از سه دسته سیاستگذاران و تصمیم‌‌گیرندگان، خبرگان و کنشگران فعال حوزه ماهیان گرم‌آبی و بهره‌‌برداران شیلات بود که 40 مصاحبه و پرسشنامه به روش نمونه‌‌گیری دردسترس از آنها تکمیل گردید. در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای مصاحبه‌‌های صورت گرفته، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها در چارچوب مدل SWOT، شناسایی و در قالب پرسشنامه در اختیار پاسخگویان قرار گرفت و داده‌‌ها از آنها جمع‌‌آوری شد. نتایج بخش کمی نشان داد که در فضای درونی زیست‌‌بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای ماهیان گرم‌آبی، نقاط قوت و در فضای بیرونی نقاط ضعف حاکم هستند. به عبارت دیگر، راهبردهای توسعه این زیست بوم در محدوده راهبردهای رقابتی-تنوع یا راهبرد انطباقی قرار دارد. این راهبردها سعی دارند تا با کاستن از ضعف‌ها بتواند حداکثر استفاده را از فرصت‌های موجود ببرد. در نهایت برای توسعه زیست بوم باید مجموعه راهکارهایی را در هفت بخش تأمین نهاده، تولید و تولیدکننده، جمع آوری/فرآوری، توزیع/ تدارکات، تامین منابع مالی، بازار/ مشتری و تامین منابع انسانی اتخاذ نمود.
واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، کسب و کارهای نوپا، زیست‌‌بوم، ماهیان گرم‌آبی
متن کامل [PDF 724 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت و حفاظت منابع آبي
دریافت: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/5/8 | انتشار: 1401/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها