Iranian Scientific Fisheries Journal
مجله علمي شيلات ايران
isfj
Agriculture
http://isfj.ir
1
admin
1026-1354
2322-5998
10.18869/acadpub.isfj
000000
000000
000000
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
30
3
online
1
fulltext
fa
مقاله علمی – پژوهشی: عوامل مؤثر بر انتخاب ماهیان پرمصرف دریایی
( مطالعه موردی: شهرستان بندرعباس)
Factors affecting the choice of high-consumption marine fish (Case study: Bandar Abbas county)
اقتصاد شيلاتي
اقتصاد شيلاتي
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:B Compset;">باوجود مزیتهای فراوان آبزیان برای سلامتی جامعه، سهم مصرف سرانه آن برای کشور که از ظرفیتهای مناسبی نیز در این عرصه برخوردار است، در سبد غذایی خانوارهای ایرانی در مقایسه با سایر گوشتها در سطح پایینی قرار دارد. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Compset;">تحقیق حاضر عوامل مؤثر بر انتخاب ماهیان پرمصرف دریایی را در شهرستان بندرعباس بررسی نموده است. دادههای مورد نیاز شامل ویژگیهای ماهیان دریایی مصرفی و ویژگیهای اقتصادی و جمعیت شناختی خانوارها، با استفاده از یک نمونه تصادفی خوشهای از 384 خانوار شهرستان در تابستان 1397 گردآوری شده است. ماهیان پرمصرف منطقه مورد مطالعه براساس قیمت و ویژگیهای ماهی در سه گروه دستهبندی شدند که این ویژگیها طبق آزمون کروسکال- والیس از لحاظ آماری دارای تفاوت معنیدار هستند. جهت بررسی تأثیر ویژگیهای اقتصادی و جمعیتشناختی بر انتخاب انواع ماهی از مدل لوجیت مخلوط استفاده شد. نتایج نشان داد که </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Compset;">با افزایش سطح تحصیلات و درآمد، احتمال انتخاب گروه اول بهترتیب 8 و 62 درصد افزایش مییابد. به عبارت دیگر، ماهیهایی انتخاب میشوند که دارای گوشت بیشتر، طعم و مزه لذیذتر باشند و تیغ آنها بهراحتی جدا میشوند که البته دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به ماهیان گروههای دوم و سوم میباشند. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Compset;">ماهیان این دو گروه به دلیل ارزانتر بودن بهدفعات بیشتری نسبت به ماهیان گروه اول مصرف میشوند.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Compset;"> با توجه به ارزش غذایی ماهی و نقش آن در سلامت مصرفکنندگان، میتوان با ارائه برنامههای ترفیع بازاریابی، مصرفکنندگان بیشتری را به سمت مصرف ماهیان گروههای دوم و سوم سوق داد.</span></span>
Despite the great benefits of aquatic to the he<a name="_GoBack"></a>alth of the society and its good production capacity in Iran, the per capita consumption of this meat is lower compared to the other meats in the household food basket. The present research studied the factors affecting the selection of high- consumption marine fish in Bandar Abbas. The required data including the characteristics of consumed marine fishes, economic and demographic characteristics of households, were collected using a cluster random sample of 384 households in the summer of 1397. High-consumed fishes in the study area were classified into three groups based on their prices and characteristics, which are statistically significant according to the Kruskal-Wallis test. The mixed logit model was used to find the effect of economic and demographic characteristics on the selection of fish species. The results showed that with the increase in the level of education and income, the probability of choosing the first group increases by 8 and 62 percent, respectively. In other words, fishes with easy separable blades and more meat and better taste are selected. However their price is higher compared to the second and third groups. The latter two groups of fishes are consumed more often than the first group as they are cheaper. Given the nutritional value of fish and its role in consumer health, marketing promotional programs can lead the consumers to use the second and third groups of fishes more than the first group.
رفتار مصرفکنندگان, مدل لوجیت مخلوط, ماهیان دریایی
Consumer’s behavior, Mixed Logit Model, Marine Fish
111
120
http://isfj.ir/browse.php?a_code=A-10-2554-1&slc_lang=fa&sid=1
Saeedeh
Golkar
سعیده
گل کار
saeide1370.hk@gmail.com
100319475328460032353
100319475328460032353
No
Ag. Econ. Dept.
بخش اقتصاد کشاورزی
Sedigheh
Nabieyan
صدیقه
نبیئیان
snabidian@gmail.com
100319475328460032354
100319475328460032354
Yes
Agricultural Economics Dept., Faculty of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran.
بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
Somayeh
Amirteymoori
سمیه
امیرتیموری
amirtaimoori@yahoo.com
100319475328460032355
100319475328460032355
No
Agricultural Economics Dept., Faculty of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran.
بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
Elham
Khajepour
الهام
خواجه پور
elhamefalagh@gmail.com
100319475328460032356
100319475328460032356
No
Agricultural Economics Dept., Faculty of Agriculture, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran.
بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان