:: دوره 24، شماره 3 - ( 7-1394 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 138-125 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه کارآفرینی گامی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی شیلات: تبیین و رتبه‌بندی عوامل محیطی (زمینه‌ای) مؤثر با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی
حسین صمدی میارکلائی*، حمزه صمدی میارکلائی، موسی مشازمینی
چکیده:   (7197 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه­بندی عوامل محیطی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در اداره کل شیلات استان مازندران می­باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می­باشد. جامعه آماری تحقیق کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران در سال 1393 می­باشند که اطلاعات از آن­ها دریافت و مورد تحلیل قرار گرفت. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل محیطی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی شناسایی گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های دلفی و مقایسات زوجی جمع­آوری، و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسله­مراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل حاکی از آن است که عوامل محیطی (زمینه­ای) مؤثر بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب اولویت عبارت­اند از: محیط­های اقتصادی؛ محیط سیاسی- قانونی؛ محیط­های اجتماعی و فرهنگی؛ محیط­های تکنولوژیکی؛ محیط اداری، و محیط­های بین­المللی.

واژه‌های کلیدی: کارآفرینی سازمانی، عوامل محیطی، شیلات استان مازندران، دلفی فازی، AHP فازی
متن کامل [PDF 940 kb]   (1696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد شيلاتي
دریافت: 1393/7/4 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1394/9/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 7-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها