گروه فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
چکیده: (1938 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر بررسی رفتار خریداران ماهی در شهرهای غربی استان مازندران است. به این منظور تعداد 383 پرسشنامه بر مبنای فرضیات تحقیق طراحی و به نسبت تعداد جمعیت خانوار در شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباسآباد، تنکابن و رامسر تکمیل گردید. جهت بررسی وضعیت قبول یا رد فرضیات، مدل مفهومی رفتارشناسی طراحی و با نرمافزار لیزرل (روش مدلسازی معادلات ساختاری) اجرا گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که 12/46 درصد جامعه آماری سالی سه مرتبه ماهی خریداری میکنند. اولویت اول 56/57 درصد خریداران، ماهی قزلآلای رنگینکمان بود. ترجیح نخست غالب پاسخدهندگان (45/77%) برای انتخاب مکان خرید، بازار ماهیفروشان بیان شد. دلیل اصلی 67/84 درصد مردم جهت عدم مصرف ماهی به میزان توصیه شده سازمان جهانی بهداشت، قیمت بالا عنوان گردید. در این جامعه فقط 36/5 درصد افراد ماهی بستهبندی را در اولویت اول قرار دادند و بیشتر آنها (71/59%) مدل بدون سر و شکم خالی (تازه) را در اولویت نخست انتخاب کردند. پاسخ 36/25 درصد از پاسخدهندگان در مورد دلیل اصلی مصرف ماهی، صرفاً ارزش غذایی گزارش شد. در این مطالعه چهار فرض اثر معنیدار بستهبندی و قیمت بر نگرش و نیز اثر معنیدار دسترسی و زمان بر کنترل رفتار رد و سایر فرضیات (اثر معنیدار گونه، کیفیت و نوع عرضه بر نگرش، اثر معنیدار قیمت بر کنترل رفتار، اثر معنیدار نگرش بر تصمیم به خرید، اثر معنیدار کنترل رفتار بر تصمیم به خرید و رفتار نهایی، اثر معنیدار تصمیمم به خرید بر رفتار نهایی) تایید شدند. بر اساس مقادیر ضرایب اثر، موثرترین عامل بر نگرش، کیفیت عنوان شد.
Reyhani Poul S. Analysis of conceptual model of fish buyer’s behavior (Case study: west of Mazandaran Province). isfj 2021; 30 (3) :149-163 URL: http://isfj.ir/article-1-2514-fa.html
ریحانی پول سهیل. مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل مدل مفهومی رفتار خریداران ماهی
(مطالعه موردی: غرب استان مازندران). مجله علمي شيلات ايران. 1400; 30 (3) :149-163
با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است