Iranian Scientific Fisheries Journal
مجله علمي شيلات ايران
isfj
Agriculture
http://isfj.ir
1
admin
1026-1354
2322-5998
10.18869/acadpub.isfj
000000
000000
000000
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
31
3
online
1
fulltext
fa
مقاله علمی – پژوهشی: تحلیل راهبردی توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای حوزه ماهیان گرمآبی
Strategic analysis of development of entrepreneurship and start-up businesses in the field of warm-water fish
مديريت و حفاظت منابع آبي
مديريت و حفاظت منابع آبي
كاربردي
Applicable
<span style="font-size:11pt"><span style="background:white"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">هدف این پژوهش کاربردی، شناسایی و ارائه راهکارهای توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا حوزه ماهیان گرمآبی بود که با روش آمیخته (کیفی+کمی) انجام پذیرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">12</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black"> نفر از خبرگان صاحب نظر بود که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و تا نقطه اشباع نظری دادهها از آنها جمعآوری شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری متشکل از کارشناسان و صاحبنظران حوزه شیلاتی و کارآفرینی </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">از سه دسته سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، خبرگان و کنشگران فعال حوزه ماهیان گرمآبی و بهرهبرداران شیلات بود که 40 مصاحبه و پرسشنامه به روش نمونهگیری دردسترس از آنها تکمیل گردید. </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای مصاحبههای صورت گرفته، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها در چارچوب</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black"> مدل</span></span></span> <span dir="LTR" new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">SWOT</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">، شناسایی و </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">در قالب پرسشنامه در اختیار پاسخگویان قرار گرفت و دادهها از آنها جمعآوری شد. نتایج بخش کمی نشان داد که در فضای درونی زیستبوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای ماهیان گرمآبی، نقاط قوت و در فضای بیرونی نقاط ضعف حاکم هستند. به عبارت دیگر، راهبردهای توسعه این زیست بوم در محدوده راهبردهای رقابتی-تنوع یا راهبرد انطباقی قرار دارد. این راهبردها سعی دارند تا با کاستن از ضعفها بتواند حداکثر استفاده را از فرصتهای موجود ببرد. در نهایت </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">برای توسعه زیست بوم باید مجموعه راهکارهایی را در </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" compset="" style="font-family:"><span style="color:black">هفت بخش تأمین نهاده، تولید و تولیدکننده، جمع آوری/فرآوری، توزیع/ تدارکات، تامین منابع مالی، بازار/ مشتری و تامین منابع انسانی اتخاذ نمود.</span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="background:white"><span style="line-height:14.0pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">The main purpose of this applied research which was carried out by a mixed-method (qualitative + quantitative) approach, was to identify and provide strategies for the development of entrepreneurial ecosystems and start-up businesses in the field of warm-water fish. The statistical population of the research in the qualitative part included 12 experts in entrepreneurship, business, and fisheries, who were selected by snowball sampling, and data were collected from them so the theoretical saturation was achieved. In the quantitative part, the statistical population consisted of experts in the field of fisheries and entrepreneurship from three categories of policymakers, decision-makers, experts, and activists in the field of warm water fish and fisheries operators, of whom 40 interviews and questionnaires were completed through convenience sampling method. In the qualitative part of the research, using the content analysis technique of the interviews, four dimensions of the SWOT model including strengths, weaknesses, opportunities, and threats were identified and it was provided to the respondents in the form of a questionnaire, and the data was collected from them. Based on the results of the quantitative part, strengths in the interior and weaknesses in the exterior environment were dominant. In other words, the development strategies of this ecosystem are within the range of competitive-diversity strategies or adaptive strategies. These strategies try to make the most of the available opportunities by reducing weaknesses. Finally, for the development of entrepreneurship and start-up businesses in the field of warm-water fish, a set of strategies in seven categories of inputs, production and producer, collection/processing, distribution/procurement, financial resources, market/customer, and human resources were proposed.</span></span></span></span></span></span>
کارآفرینی, کسب و کارهای نوپا, زیستبوم, ماهیان گرمآبی
Entrepreneurship, Start-ups, Ecosystem, Warm-water fish
39
58
http://isfj.ir/browse.php?a_code=A-10-247-3&slc_lang=fa&sid=1
shahram
dadgar
شهرام
دادگر
shdadgar@ifro.ir
100319475328460034560
100319475328460034560
Yes
1- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
omid
jamshidi
امید
جمشیدی
omidjamshidi@gmail.com
100319475328460034561
100319475328460034561
No
2- گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
hassan
alipoor
حسن
علیپور
halipour2001@yahoo.com
100319475328460034562
100319475328460034562
No
3- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
mahmoud
bahmani
محمود
بهمنی
mahmoudbahmani@ymail.com
100319475328460034563
100319475328460034563
No
1- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
davood
mirrahimi
سید داود
حاجی میررحیمی
mirrahimi@ihec.ir
100319475328460034564
100319475328460034564
No
4- مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
houmayun
hosseinzadeh
همایون
حسین زاده صحافی
h_hosseinzadeh@yahoo.com
100319475328460034565
100319475328460034565
No
1- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
mahmoud
hafezieh
محمود
حافظیه
jhafezieh@yahoo.com
100319475328460034566
100319475328460034566
No
1- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
neda
alizade
ندا
علیزاده
nedaalizade@yahoo.com
100319475328460034567
100319475328460034567
No
3- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
reza
nahavandi
رضا
نهاوندی
rezanahavandi91@gmail.com
100319475328460034568
100319475328460034568
No
5- موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران