1- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان 2- دانشگاه تهران
چکیده: (3562 مشاهده)
به منظور بهرهمندی بیشتر از پتانسیلهای صادرات غیرنفتی کشور، عوامل موثر بر صادرات محصولات شیلاتی با جستجو در منابع کتابخانهای و همچنین مصاحبه با صاحبنظران شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه، روایی آن از طریق صادرکنندهها و صاحبنظران تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از پرسشنامه تکمیل شده توسط 35 نمونه آماری با استفاده از تکنیک رتبهبندی گرت صورت گرفت. طبق نتایج بدست آمده مهمترین عوامل موثر بر صادرات آبزیان، به ترتیب شامل بهبود روابط تجاری بینالمللی، اصلاح قوانین و مقررات داخلی گمرک، کاهش قیمت تمام شده و تورم، افزایش سطح استانداردهای تولید و فرآوری، امکان جذب سرمایهگذاری خارجی، رعایت مقررات و استانداردهای کیفی و بهداشتی مقصد، حضور موثر و تبلیغات ویژه در بازارهای جهانی، شناسایی و ارایه اطلاعات بازارهای هدف صادراتی و حمایت و نظارت دولت بودند. بنابراین دولت با حمایت موثر و روشن خود از بخش صادرات آبزیان میتواند ضمن جذب سرمایهگذاری خارجی، باعث بهبود روابط بینالمللی، کاهش تورم و قیمت تمام شده گردد و زمینه اصلاح قوانین و مقررات گمرکی، شناخت کافی و حضور در بازارهای صادراتی و مقررات آن را برای بهبود و افزایش صادرات فراهم کند.
Adeli A, Baei H, Pendar M. Determination and ranking the influencing factors on fishery products export in Iran. isfj 2020; 29 (1) :13-25 URL: http://isfj.ir/article-1-2240-fa.html
عادلی افشین، بایی هنگامه، پندار مهدی. شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر صادرات محصولات شیلاتی ایران. مجله علمي شيلات ايران. 1399; 29 (1) :13-25
با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است