[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 28، شماره 6 - ( 12-1398 ) ::
جلد 28 شماره 6 صفحات 35-46 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشور
سهیل ریحانی پول، علیرضا عالیشاهی، افشین عادلی، عباس نرگسیان، سید مهدی اجاق
گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
چکیده:   (556 مشاهده)
برنامه ­ریزی برای افزایش سرانه‌ مصرف میگو در کشور، مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، بدون بررسی رفتار مصرف­ کنندگان و شناخت نیازها، علاقه و سلیقه‌های آن­ها میسر نخواهد بود. هدف از تحقیق حاضر نیز ارزیابی اولویت­های مصرف­ کنندگان میگو و موانع مصرف آن­­ها در کشور است. جامعه‌ی آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه ­گیری تصادفی 10 شهر انتخاب و تعداد 1000 پرسش­نامه متناسب با جمعیت شهرهای موردنظر تکمیل شد. اطلاعات پرسش­نامه به نرم ­افزار 20 SPSS منتقل و رتبه ­بندی شاخص‌های مورد نظر، به وسیله آزمون فریدمن مشخص گردید. نتایج نشان داد که سه اولویت نخست مصرف­ کنندگان برای خرید و مصرف میگو، کیفیت، بسته ­بندی و سوابق تجربی است. ترتیب سایر اولویت­ها به صورت باورهای مثبت و منفی، نوع عرضه و فرآوری، قیمت، دسترسی، راحتی پخت، درآمد مصرف­ کننده و زمان مصرف تعیین شد. اولویت اول جامعه مصرف در مورد شاخص­های کیفیت، بسته­ بندی، باورهای مثبت و منفی و انواع عرضه و فرآوری، به ترتیب بو، نام تجاری، آلودگی (بهداشت) و میگوی سوخاری (بسته ­بندی) بود. بررسی موانع مصرف این محصول در کشور نشان داد که گران­بودن میگو، بوی آن و عدم تناسب قیمت با درآمد افراد به ترتیب سه مانع نخست خرید و مصرف این آبزی در ایران هستند. در این تحقیق، سرانه مصرف برای جامعه آماری 98/5 و برای جامعه مصرف 487 گرم محاسبه شد.  با توجه به نتایج، دست­ اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور افزایش سرانه مصرف این آبزی، باید فعالیت­های خود را پیرامون شاخص­های کیفی، بسته­ بندی و قیمت تمام­ شده محصول متمرکز سازند.
واژه‌های کلیدی: میگو، کیفیت، بسته‌‌بندی، سوابق تجربی، رفتار مصرف‌‌کننده
متن کامل [PDF 604 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reyhani poul S, Alishahi A, Adeli A, Nargesian A, Ojaq S M. Study of behavior, priorities and barriers of shrimp consumers in Iran. isfj. 2020; 28 (6) :35-46
URL: http://isfj.ir/article-1-2266-fa.html

ریحانی پول سهیل، عالیشاهی علیرضا، عادلی افشین، نرگسیان عباس، اجاق سید مهدی. مطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشور. مجله علمي شيلات ايران. 1398; 28 (6) :35-46

URL: http://isfj.ir/article-1-2266-fa.html



دوره 28، شماره 6 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها

با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106