[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر برصادرات محصولات شیلاتی ایران
دکتر افشین عادلی، خانم هنگامه بایی، دکتر مهدی پندار
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (171 مشاهده)
به منظور بهر­ه­ مندی بیشتر از پتانسیل­های صادرات غیرنفتی کشور، عوامل موثر بر صادرات محصولات شیلاتی با جستجو در منابع کتابخانه­ای و همچنین مصاحبه با صاحبنظران شناسایی شد. پس از طراحی پرسشنامه، روایی آن از طریق صادرکننده­ها و صاحب­نظران تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از پرسشنامه تکمیل شده توسط 35 نمونه آماری با استفاده از تکنیک رتبه­بندی گرت صورت گرفت. طبق نتایج بدست آمده مهم­ترین عوامل موثر بر صادرات آبزیان، به ترتیب شامل بهبود روابط تجاری بین المللی، اصلاح قوانین و مقررات داخلی گمرک، کاهش قیمت تمام شده و تورم، افزایش سطح استانداردهای تولید و فرآوری، امکان جذب سرمایه­گذاری خارجی، رعایت مقررات و استاندارد­های کیفی و بهداشتی مقصد، حضور موثر و تبلیغات ویژه در بازارهای جهانی، شناسایی و ارایه اطلاعات بازارهای هدف صادراتی و حمایت و نظارت دولت می­باشند. بنابراین دولت با حمایت موثر و روشن خود از بخش صادرات آبزیان می­تواند ضمن جذب سرمایه­گذاری خارجی، باعث بهبود روابط بین المللی، کاهش تورم و قیمت تمام شده گردد و زمینه اصلاح قوانین و مقررات گمرکی، شناخت کافی و حضور در بازارهای صادراتی و مقررات آن را برای بهبود و افزایش صادرات فراهم کند.
واژه‌های کلیدی: صادرات غیرنفتی، تجارت، تکنیک رتبه بندی گرت، محصولات شیلاتی، ایران
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد شيلاتي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها

با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4054