[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 3 - ( 6-1401 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 58-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مقاله علمی – پژوهشی:‌ تحلیل راهبردی توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای حوزه ماهیان گرم‌آبی
شهرام دادگر*، امید جمشیدی، حسن علیپور، محمود بهمنی، سید داود حاجی میررحیمی، همایون حسین زاده صحافی، محمود حافظیه، ندا علیزاده، رضا نهاوندی
1- موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده:   (97 مشاهده)
هدف این پژوهش کاربردی، شناسایی و ارائه راهکارهای توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا حوزه ماهیان گرم‌آبی بود که با روش آمیخته (کیفی+کمی) انجام پذیرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان صاحب نظر بود که به روش نمونه‌‌گیری گلوله برفی انتخاب و تا نقطه اشباع نظری داده‌‌ها از آنها جمع‌‌آوری شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری متشکل از کارشناسان و صاحبنظران حوزه شیلاتی و کارآفرینی از سه دسته سیاستگذاران و تصمیم‌‌گیرندگان، خبرگان و کنشگران فعال حوزه ماهیان گرم‌آبی و بهره‌‌برداران شیلات بود که 40 مصاحبه و پرسشنامه به روش نمونه‌‌گیری دردسترس از آنها تکمیل گردید. در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای مصاحبه‌‌های صورت گرفته، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها در چارچوب مدل SWOT، شناسایی و در قالب پرسشنامه در اختیار پاسخگویان قرار گرفت و داده‌‌ها از آنها جمع‌‌آوری شد. نتایج بخش کمی نشان داد که در فضای درونی زیست‌‌بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای ماهیان گرم‌آبی، نقاط قوت و در فضای بیرونی نقاط ضعف حاکم هستند. به عبارت دیگر، راهبردهای توسعه این زیست بوم در محدوده راهبردهای رقابتی-تنوع یا راهبرد انطباقی قرار دارد. این راهبردها سعی دارند تا با کاستن از ضعف‌ها بتواند حداکثر استفاده را از فرصت‌های موجود ببرد. در نهایت برای توسعه زیست بوم باید مجموعه راهکارهایی را در هفت بخش تأمین نهاده، تولید و تولیدکننده، جمع آوری/فرآوری، توزیع/ تدارکات، تامین منابع مالی، بازار/ مشتری و تامین منابع انسانی اتخاذ نمود.
واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، کسب و کارهای نوپا، زیست‌‌بوم، ماهیان گرم‌آبی
متن کامل [PDF 724 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت و حفاظت منابع آبي
دریافت: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/5/8 | انتشار: 1401/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dadgar S, jamshidi O, alipoor H, bahmani M, mirrahimi D, hosseinzadeh H, et al . Strategic analysis of development of entrepreneurship and start-up businesses in the field of warm-water fish. isfj. 2022; 31 (3) :39-58
URL: http://isfj.ir/article-1-2621-fa.html

دادگر شهرام، جمشیدی امید، علیپور حسن، بهمنی محمود، حاجی میررحیمی سید داود، حسین زاده صحافی همایون، و همکاران.. مقاله علمی – پژوهشی:‌ تحلیل راهبردی توسعه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای حوزه ماهیان گرم‌آبی. مجله علمي شيلات ايران. 1401; 31 (3) :58-39

URL: http://isfj.ir/article-1-2621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 3 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها

با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4447