[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: کسب رتبه نشریه برجسته
..
موسسه تحقیقات شیلات ایران

AWT IMAGE

..
پایگاه‌های نمایه کننده
بانک نشریات کشور (مگیران) 
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی (SID)
سیویلیکا



 logo
https://www.stomaeduj.com/wp-content/uploads/2019/12/publons.png
Cabi
scholar.google





..
Journal DOI

AWT IMAGE
10.18869/acadpub.isfj

..
:: دوره 32، شماره 5 - ( 10-1402 ) ::
جلد 32 شماره 5 صفحات 23-15 برگشت به فهرست نسخه ها
مقاله علمی – پژوهشی:‌ مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران
بهنام فرجامی1 ، افشین عادلی2 ، آریا باباخانی2
1- دانشگاه گیلان
2- دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (1035 مشاهده)
با توجه به نقش مصرف آبزیان در تامین سلامت جامعه و افزایش جمعیت سالمندان در کشور، در این پژوهش نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، پرسشنامه‌ای بر اساس مطالعه کتابخانهای و نظریات افراد متخصص، طراحی و استاندارد شد. پرسشنامهها به صورت الکترونیکی از طریق فضای مجازی برای افراد سالمند (سن 60 به بالا) ارسال شد.. بر اساس یک مدل پیش‌فرض، رفتار مصرف‌‌کننده نتایج نشان داد که 7 عامل کیفیت، نوع عرضه، درآمد، دسترسی، سوابق تجربی، سلامتی و راحتی مصرف به طور معنی‎داری بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه موثر هستند (۰۵/۰>p). ولی دو عامل قیمت و تبلیغات اثر معنی‎داری بر نگرش نداشتند و مشخص شد که نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بر تصمیم به خرید و افزایش مصرف ماهی موثر است (۰۵/۰>p). بدین ترتیب، با تغییر و بهبود هر یک از عوامل موثر بر نگرش، می‎توان مصرف ماهی را در سالمندان افزایش داد. کیفیت و دسترسی از جمله عوامل بسیار موثر بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بودند. لذا، با بهبود کیفیت و افزایش دسترسی به ماهی تازه در مناطق مختلف کشور می‎توان برای سهولت و افزایش مصرف قشر سالمند از ماهی تازه، گامی مهم برداشت.
واژه‌های کلیدی: سالمندان، الگوی مصرف، نگرش، ماهی تازه
متن کامل [PDF 881 kb]   (539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتي
دریافت: 1402/7/5 | پذیرش: 1402/10/10 | انتشار: 1402/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farjami B, Adeli A, Babakhani A. Study of factors affecting the attitude of the elderly towards buying and consuming fresh fish in Iran. isfj 2023; 32 (5) :15-23
URL: http://isfj.ir/article-1-2750-fa.html

فرجامی بهنام، عادلی افشین، باباخانی آریا. مقاله علمی – پژوهشی:‌ مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران. مجله علمي شيلات ايران. 1402; 32 (5) :15-23

URL: http://isfj.ir/article-1-2750-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 5 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها

با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710