بازارپسندی فیلهی تیلاپیای سیاه(نیل) (Oreochromis niloticus) و هیبرید قرمز (O. niloticus × Tilapia mosambicus) پرورشی در استانهای تهران، گیلان ومازندران
|
محسن احمدوند1، یزدان مرادی، امیررضا شویکلو |
|
|
چکیده: (9236 مشاهده) |
هدف از این پژوهش تعیین میزان بازارپسندی فیله ی تیلاپیای هیبرید قرمز (Oreochromis niloticus × Tilapia mosambicus) و تیلاپیای نیل (Oreochromis niloticus) پرورش یافته در مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی شهرستان بافق(یزد) بود. نمونههای ماهی به مرکز ملی تحقیقات فرآوری ایران واقع در بندر انزلی انتقال داده شد وعمل فیله کردن ماهیان به صورت دستی انجام شد. به منظور ارزیابی رجحان و نگرش مصرفکنندگان پرسشنامهای براساس روش CLT (Central Location Test) طراحی و مقیاس 9 نقطهای(1= بسیاربد، 9= بسیارخوب) برای ارزیابی مصرفکنندگان استفاده شد. قسمت لوین ( Loin) از فیلهها جدا شده و درروغن سرخ کردنی به شکل غوطهوری سرخ شده و به 276 مصرفکننده دراستانهای تهران، گیلان و مازندران ارایه شد. ترکیبات مغذی بدن نمونه ها نیز اندازه گیری گردید. نتایج نشان داد که فیله ی ماهیان تیلاپیا دارای 80/18 تا 33/ 19 درصد پروتئین ، 50/1 تا 65/1 درصد چربی ، 77 تا12/78 درصد رطوبت و 83/1تا90 /1 گرم در صد گرم خاکستر است. به طورکلی نتایج آزمون بازارپسندی نشان داد که هیچ اختلاف معناداری بین دو گونهی تیلاپیا در مجموع 3 استان وجود ندارد. با این حال تفاوتهای چشمگیری از نظر بازارپسندی فیلهی ماهی تیلاپیای قرمز و تیلاپیای نیل بین 3 استان مورد بررسی یافت شد. |
|
واژههای کلیدی: بازارپسندی، تیلاپیا، ارزیابی حسی، هیبرید، Central Location Test |
|
متن کامل [PDF 452 kb]
(3085 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
بيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتي دریافت: 1392/9/13 | پذیرش: 1392/9/13 | انتشار: 1392/9/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|