1- گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران 2- گروه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (3314 مشاهده)
برنامه ریزی برای افزایش سرانه مصرف میگو در کشور، مانند هر مادهی غذایی دیگر، بدون بررسی رفتار مصرف کنندگان و شناخت نیازها، علاقه و سلیقههای آنها میسر نخواهد بود. هدف از تحقیق حاضر نیز ارزیابی اولویتهای مصرف کنندگان میگو و موانع مصرف آنها در کشور است. جامعهی آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه گیری تصادفی 10 شهر انتخاب و تعداد 1000 پرسشنامه متناسب با جمعیت شهرهای موردنظر تکمیل شد. اطلاعات پرسشنامه به نرم افزار 20SPSS منتقل و رتبه بندی شاخصهای مورد نظر، به وسیله آزمون فریدمن مشخص گردید. نتایج نشان داد که سه اولویت نخست مصرف کنندگان برای خرید و مصرف میگو، کیفیت، بسته بندی و سوابق تجربی است. ترتیب سایر اولویتها به صورت باورهای مثبت و منفی، نوع عرضه و فرآوری، قیمت، دسترسی، راحتی پخت، درآمد مصرف کننده و زمان مصرف تعیین شد. اولویت اول جامعه مصرف در مورد شاخصهای کیفیت، بسته بندی، باورهای مثبت و منفی و انواع عرضه و فرآوری، به ترتیب بو، نام تجاری، آلودگی (بهداشت) و میگوی سوخاری (بسته بندی) بود. بررسی موانع مصرف این محصول در کشور نشان داد که گرانبودن میگو، بوی آن و عدم تناسب قیمت با درآمد افراد به ترتیب سه مانع نخست خرید و مصرف این آبزی در ایران هستند. در این تحقیق، سرانه مصرف برای جامعه آماری 98/5 و برای جامعه مصرف 487 گرم محاسبه شد. با توجه به نتایج، دست اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور افزایش سرانه مصرف این آبزی، باید فعالیتهای خود را پیرامون شاخصهای کیفی، بسته بندی و قیمت تمام شده محصول متمرکز سازند.
Reyhani poul S, Alishahi A, Adeli A, Nargesian A, Ojaq S M. Study of behavior, priorities and barriers of shrimp consumers in Iran. isfj 2020; 28 (6) :35-46 URL: http://isfj.ir/article-1-2266-fa.html
ریحانی پول سهیل، عالیشاهی علیرضا، عادلی افشین، نرگسیان عباس، اجاق سید مهدی. مطالعه رفتار، اولویتها و موانع مصرفکنندگان میگو در کشور. مجله علمي شيلات ايران. 1398; 28 (6) :35-46
با کسب مجوز از دفتر کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیات و فنآوری مجله علمی شیلات بصورت آنلاین می باشد و تعداد محدودی هم به چاپ می رساند. شماره شاپای جدید آن ISSN:2322-5998 است